A stroke utáni vezetés határai – új kutatás mutatja az utat

Megosztás:
Forrás: Pexels

Stroke után vezethet? Egy magyar kutatás új módszere kevesebb téves döntést eredményez az autós alkalmasság vizsgálatában.

🚗 Új magyar modell segíthet eldönteni, ki vezethet stroke után

A Semmelweis Egyetem kutatói egy új értékelési rendszert dolgoztak ki, amely sokkal pontosabban képes megítélni, hogy a stroke-on átesett betegek alkalmasak-e az autóvezetésre. Az eredmények a Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases tudományos folyóiratban jelentek meg. 🧠📊

A kutatás lényege, hogy több különböző teszt eredményét kombinálják, így részletesebb képet kapnak a betegek kognitív állapotáról. Ez jelentősen csökkenti a téves döntéseket – vagyis kevesebb ember veszti el indokolatlanul a jogosítványát.

🔍 Hogyan zajlott a vizsgálat?

A Rehabilitációs Klinikán 115 stroke-beteg vett részt a kutatásban.
Először többféle tesztet végeztek el rajtuk, amelyek mérték:

  • a figyelmet
  • a reakcióidőt
  • a szabályismeretet
  • a térbeli tájékozódást

Ezután minden résztvevő 40 percet vezetett közúti forgalomban, ahol egy vizsgabiztos állapította meg, megfeleltek-e a gyakorlatban.

A kutatók ezt követően a teszteredményekből számítógépes modelleket építettek, majd összevetették azok pontosságát a valódi vezetési vizsgával.

🎯 Mi bizonyult a legpontosabb módszernek?

Az a modell, amely egyszerre vizsgálta:

  • a figyelmi és gátlási képességeket
  • a közlekedési szabályismeretet
  • a döntéshozatalt
  • a reakcióidőt
  • a látóterek közötti eltéréseket

A kutatók szerint:

  • Azok 88%-a, akiket a modell alkalmatlannak ítélt, el is bukott a tesztvezetésen.
  • Az előzetesen alkalmasnak minősítettek 98%-a pedig sikeresen teljesítette.

Összességében a módszer 85% pontosságot ért el – ami sokkal jobb, mint a korábbi, 70–80%-os nemzetközi megoldások.

🟡 Új kategória: a “bizonytalan”

A maradék 15% esetében a kutatók bevezették a “bizonytalan” minősítést. Ők további vizsgálatokat igényelnek, hogy kiderüljön, valóban vezethetnek-e.

💬 „A célunk egy olyan statisztikai modell létrehozása volt, amely három kategóriába sorolja a betegeket – alkalmas, nem alkalmas vagy bizonytalan.”Szabó Gábor, a tanulmány első szerzője

Ez a módszer nagy előrelépés lehet, hiszen kevesebb ember veszti el indokolatlanul a jogosítványát.

🧭 Neglektes betegek: új felismerés

A kutatás 26 neglekt szindrómás beteget is bevont. Közülük 12-en átmentek a tesztvezetésen — ám ez nem jelenti azt, hogy bonyolult helyzetekben is biztonságosan vezetnének.

A kamera és a statisztikai modell így olyan finom részleteket is meg tud mutatni, „amik miatt valaki akár időzített bombává válhatna az utakon.

📈 Fejleszthető képességek – új esély a betegeknek

💬 „A rehabilitációs program keretében érdemes felmérni a beteg kognitív állapotát, majd fejleszteni a javítható képességeket.”Fazekas Gábor, témavezető

A kutatás tehát nemcsak diagnosztika, hanem rehabilitációs útmutató is.

Forrás: MTI

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük