A stroke utáni vezetés határai – új kutatás mutatja az utat
Stroke után vezethet? Egy magyar kutatás új módszere kevesebb téves döntést eredményez az autós alkalmasság vizsgálatában.
🚗 Új magyar modell segíthet eldönteni, ki vezethet stroke után
A Semmelweis Egyetem kutatói egy új értékelési rendszert dolgoztak ki, amely sokkal pontosabban képes megítélni, hogy a stroke-on átesett betegek alkalmasak-e az autóvezetésre. Az eredmények a Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases tudományos folyóiratban jelentek meg. 🧠📊
A kutatás lényege, hogy több különböző teszt eredményét kombinálják, így részletesebb képet kapnak a betegek kognitív állapotáról. Ez jelentősen csökkenti a téves döntéseket – vagyis kevesebb ember veszti el indokolatlanul a jogosítványát.
🔍 Hogyan zajlott a vizsgálat?
A Rehabilitációs Klinikán 115 stroke-beteg vett részt a kutatásban.
Először többféle tesztet végeztek el rajtuk, amelyek mérték:
- a figyelmet
- a reakcióidőt
- a szabályismeretet
- a térbeli tájékozódást
Ezután minden résztvevő 40 percet vezetett közúti forgalomban, ahol egy vizsgabiztos állapította meg, megfeleltek-e a gyakorlatban.
A kutatók ezt követően a teszteredményekből számítógépes modelleket építettek, majd összevetették azok pontosságát a valódi vezetési vizsgával.
🎯 Mi bizonyult a legpontosabb módszernek?
Az a modell, amely egyszerre vizsgálta:
- a figyelmi és gátlási képességeket
- a közlekedési szabályismeretet
- a döntéshozatalt
- a reakcióidőt
- a látóterek közötti eltéréseket
A kutatók szerint:
- Azok 88%-a, akiket a modell alkalmatlannak ítélt, el is bukott a tesztvezetésen.
- Az előzetesen alkalmasnak minősítettek 98%-a pedig sikeresen teljesítette.
Összességében a módszer 85% pontosságot ért el – ami sokkal jobb, mint a korábbi, 70–80%-os nemzetközi megoldások.
🟡 Új kategória: a “bizonytalan”
A maradék 15% esetében a kutatók bevezették a “bizonytalan” minősítést. Ők további vizsgálatokat igényelnek, hogy kiderüljön, valóban vezethetnek-e.
💬 „A célunk egy olyan statisztikai modell létrehozása volt, amely három kategóriába sorolja a betegeket – alkalmas, nem alkalmas vagy bizonytalan.” — Szabó Gábor, a tanulmány első szerzője
Ez a módszer nagy előrelépés lehet, hiszen kevesebb ember veszti el indokolatlanul a jogosítványát.
🧭 Neglektes betegek: új felismerés
A kutatás 26 neglekt szindrómás beteget is bevont. Közülük 12-en átmentek a tesztvezetésen — ám ez nem jelenti azt, hogy bonyolult helyzetekben is biztonságosan vezetnének.
A kamera és a statisztikai modell így olyan finom részleteket is meg tud mutatni, „amik miatt valaki akár időzített bombává válhatna az utakon.”
📈 Fejleszthető képességek – új esély a betegeknek
💬 „A rehabilitációs program keretében érdemes felmérni a beteg kognitív állapotát, majd fejleszteni a javítható képességeket.” — Fazekas Gábor, témavezető
A kutatás tehát nemcsak diagnosztika, hanem rehabilitációs útmutató is.
Forrás: MTI
- Új termékek kerültek az árréscsökkentett körbe
- Nyugdíjasok figyelem! December 10-ig cserélhetőek a sérült élelmiszer-utalványok
- Megjelent a nyugdíjasoknak szóló magazin, a Jókor legújabb száma!
- Időseknek jó hír: így nőhet a nyugdíj 2026 februárjától
- Milyen kockázata van az éjszakai légzéskimaradásnak?
- Influenza vagy valami más? Így különböztetheted meg a hasonló tüneteket
2025. december 4.
Nem minden memóriazavar demencia – mikor kell komolyan venni?
2025. december 4.
Ízületi fájdalmak és ködös reggelek: így hat ránk a mai sekély ciklon
2025. december 4.
A stroke utáni vezetés határai – új kutatás mutatja az utat
2025. december 3.
Szurokfű: a fűszer, ami gyógyít is – 5 panasz, amire jó
2025. december 3.