Közüzemi tartozás? Van segítség!

Sok magyar család kerül időnként nehéz helyzetbe, amikor nem tudja időben befizetni a villany-, víz- vagy gázszámlákat. De mi történik pontosan ilyenkor? Hogyan lesz a késlekedésből szolgáltatás-kikapcsolás, majd akár végrehajtás? Cikkünkben bemutatjuk a közüzemi tartozások kezelésének menetét, és azt is, hogyan kaphat segítséget, aki rászorul.
A közüzemi díjak – legyen szó áramról, vízről, gázról, távhőről vagy szemétszállításról – nemcsak egy egyszerű számlát jelentenek, hanem szerződéses kötelezettséget is. Ha valaki nem fizeti be időben, az nemcsak azt jelenti, hogy marad egy elmaradás, hanem szerződésszegést követ el, és a szolgáltató jogosult kamatot felszámítani minden késedelmes nap után. A közüzemi tartozás következményeinek jártunk utána.
– A közüzemi szolgáltatások (áram, víz, gáz, távhő stb.) igénybevétele minden esetben szerződéses jogviszonyon alapul, amely létrejöhet egyedi szerződés útján, vagy ún. általános szerződési feltételek elfogadásával is, de az egyes közműszolgáltatásokra külön speciális jogszabályok is vonatkoznak, amelyek mindezeket kiegészítik. A szolgáltatás ellenértékének (a számlának) megfizetése a szerződés egyik alapvető kötelezettsége, annak elmulasztása így polgári jog értelmében szerződésszegésnek minősül, és jogkövetkezményeket von maga után – fogalmazott Dr. Csetneki Attila ügyvéd, a Csetneki Ügyvédi Társulás vezetője.
Mi történik először közüzemi tartozás esetén?
Ha nem fizetünk időben, a szolgáltató írásbeli felszólítást küld, póthatáridőt adva a befizetésre. Ezzel párhuzamosan a tartozás összege nő a Ptk. szerinti késedelmi kamattal. Ha ezután sem rendezzük a számlát, a következő lépés már súlyosabb lehet.
– Első körben a szolgáltató felszólítást küld és késedelmi kamatot számíthat fel. Ha továbbra sem történik meg a fizetés, a szolgáltató élhet jogi úton történő követelésérvényesítéssel, fizetési meghagyásos eljárást kezdeményezhet, amely végrehajtási eljárásba torkollhat. Emellett – megfelelő jogalap esetén – a szolgáltatást is korlátozhatja vagy megszüntetheti – fogalmazott az ügyvéd.
Hozzátette, hogy emellett negatív információ kerülhet az adósról a központi hitelinformációs rendszerbe (KHR, korábbi nevén BAR-lista), illetve végrehajtás is indulhat ellene.
Kikapcsolhatják a szolgáltatást?
Dr. Csetneki Attila elmondta, hogy a szolgáltató jogosult a szolgáltatás felfüggesztésére (azaz a „kikapcsolásra”), amennyiben a felhasználó tartósan nem fizet, de ez szigorú szabályokhoz kötött. Rendszerint előzetes felszólítás, fizetési határidő meghosszabbítása és figyelmeztetés előzi meg a kikapcsolást.
– Téli időszakban, különösen távhő vagy fűtés esetén, a lakossági védelem fokozottabb, például gyermekes, idős, beteg személyek jelenléte esetén korlátozás lehetetlen vagy korlátozott – tette hozzá.
Mi történik, ha még mindig nem fizetünk?
Dr. Csetneki Attila elmondta, hogy ha a szolgáltató jogi útra tereli az ügyet, a tartozás jogerős fizetési meghagyás vagy ítélet alapján végrehajtás alá kerülhet. Ebben az esetben a végrehajtó több módon is behajthatja a tartozást – bankszámla inkasszóval, azaz a számla zárolásával és az összeg levonásával, munkabérből történő letiltással (jogszabályban meghatározott mértékben), vagy akár ingó és ingatlan vagyon lefoglalásával, árverezésével. A jövedelemből történő letiltás lehetséges, ha a tartozás eljut a végrehajtási szakaszba.
Van segítség: szociális védelem és moratóriumok
Az ügyvéd kiemelte, hogy szociálisan rászoruló személyek esetén többféle lehetőség is nyitva áll. Részletfizetés vagy halasztás kérhető a szolgáltatótól, amit sok esetben méltányossági alapon engedélyeznek. Ez nem a tartozás elengedését, hanem annak ütemezett törlesztését jelenti.
– Bizonyos önkormányzatok lakhatási támogatást vagy adósságkezelési szolgáltatást is nyújtanak, különösen gyermekes családoknak vagy alacsony jövedelmű időseknek. Ritka esetben előfordulhat adósságelengedés, de ez nem automatikus, hanem szolgáltatói vagy önkormányzati döntéstől, illetve az adós együttműködési hajlandóságától függ. A felhasználó típusa azaz, hogy lakossági vagy nem lakossági is hatással lehet arra, milyen hosszú fizetési határidőt vagy milyen méltányossági lehetőségeket kap – fogalmazott dr. Csetneki Attila.
Mit tehetünk?
Azzal kapcsolatban, hogy mit tehetünk, hogy ne csússzunk bele az adósságba, Dr. Csetneki Attila a következőket fogalmazta meg:
– Természetesen a legfontosabb, hogy mindig kövessük nyomon a havi rezsikiadásokat és tervezzük be ezeket a fix költségek közé. Ha fizetési nehézség merül fel, ne várjuk meg a felszólítást, hanem mielőbb kérjünk halasztást vagy részletfizetést, hiszen a tartozás jogi útra terelése mindig költségesebb és súlyosabb következményekkel jár. Az önkéntes kapcsolatfelvétel fizetési nehézség esetén mindig jobb tárgyalási pozíciót eredményez – részletezte.
Forrás: heol.hu
2025. augusztus 7.
Szintlépés a Gondosóra Programban Debrecenben is
2025. augusztus 7.
Családbarát fejlesztés a bogácsi gyógy- és strandfürdőben
2025. augusztus 7.
Nosztalgiavonat gurult a 18 éve „bezárt” mátrai vonalon
2025. augusztus 7.
Donizetti-darabban érkezik a Gördülő Opera Pétervásárára
2025. augusztus 6.
Télen nagyon hideg van, nyáron nagyon meleg van…
2025. augusztus 6.