Ügyfélkapu helyett Ügyfélkapu+ vagy Digitális Állampolgárság Program
Az Ügyfélkapu 2025. januárban megszűnik, helyette két online ügyintézési lehetőség lesz elérhető. Az egyik az Ügyfélkapu+, illetve ezen kívül használható lesz még a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) applikációja is.
Ha valaki 2025. január 15. után is szeretne elektronikusan ügyet intézni, mindenképpen választania kell az Ügyfélkapu+ vagy a DÁP (Digitális Állampolgárság) alkalmazás között annak érdekében, hogy továbbra is online, személyes megjelenés nélkül tudja kezelni hivatalos ügyeit.
Mi az Ügyfélkapu és hogyan működik?
Az Ügyfélkapun keresztül – felhasználó név és jelszavas bejelentkezéssel – érhetők el azok az ügyintézési felületek, ahol a közügyeket lehet intézi. Olyan ügyeket, mint például az adóbevallás, gépjárműadó, társadalombiztosítási ellátások igénylése, erkölcsi bizonyítvány kérése vagy a gyermek középiskolai felvételi jelentkezése.
Az Ügyfélkapura a személyes adatok biztonsága érdekében van szükség, amely egyben hitelesítési folyamatként funkcionál, ahhoz hasonlóan, mint amikor a személyes ügyintézésnél az ügyintéző ellenőrzi a személyazonosító igazolványt és lakcímkártyát. Az ügyintézés az Ügyfélkapun történő belépést követően indítható el, tehát ezt követően kerülhet sor a formanyomtatvány kitöltésére és az eljáráshoz szükséges mellékletek elektronikus csatolására.
Az egyéni és társas vállalkozók könyvelői pedig az adózással, közteherfizetéssel kapcsolatos ügyintézést az Ügyfélkapu belépési adatok birtokában tudják ügyfeleik helyett intézni.
Az Ügyfélkapu regisztrációt korábban, első alkalommal személyesen kellett intézni a kormányhivatal okmányirodájában. Most már ez a folyamat is kicsit egyszerűsödött és van mód az elektronikus regisztrációra eSzemélyivel is. Ez a megszokott rendszer alakul át januártól és két új bejelentkezési mód, az Ügyfélkapu+ és DÁP alkalmazás közül kell majd választani annak érdekében, hogy a személyes adatok és az ügyintézési felületek elérése megmaradjon.
Az Ügyfélkapu januártól megszűnik
Az Ügyfélkapu 2025. január 15-én megszűnik, ezzel a szolgáltatással 2025. január 16-ától nem lehet belépni semmilyen felületre, de az online ügyintézési lehetőség megmarad. A változás a bejelentkezési, hitelesítési folyamat átalakulását jelenti. A felületre belépve már jelenleg is látható egy rendszerüzenet, ami arra figyelmeztet, hogy „Váltson Ügyfélkapu+-ra vagy DÁP mobilalkalmazásra!”.
Ez azt jelenti, hogy 2025. január 16-tól a kétfaktoros, biztonságosabb belépést biztosító Ügyfélkapu+-on vagy a DÁP alkalmazáson keresztül lehet elérni a Személyre Szabott Ügyintézési Felületet (SZÜF) és intézni az ügyeket, megtekinteni a személyes adatokat.
Hogyan működik az Ügyfélkapu+?
Az Ügyfélkapu+ azoknak jelent átmeneti megoldást, akik még nem szeretnének a DÁP rendszerébe regisztrálni. Azért átmeneti megoldásról van szó, mert a tervek szerint az Ügyfélkapu+ köztes megoldásként szolgál és csak 2025. december 31-ig fog működni, ezt követően megszűnik majd és kizárólag a DÁP lesz elérhető.
Az Ügyfélkapu+ egy 2022. június 4-től elérhető emelt szintű kétfaktoros azonosítási szolgáltatás, az Ügyfélkapunál nagyobb biztonságot nyújtó megoldás. A kétlépcsős azonosítás célja, hogy emelje az elektronikus azonosítás biztonsági szintjét és támogassa a biztonságtudatos felhasználók, illetve szolgáltatók igényeit.
Az Ügyfélkapu+ igénylés menete
Az Ügyfélkapuval rendelkező felhasználók az Ügyfélkapu+ szolgáltatást a következő módon tudják igényelni:
Nyissa meg az Ügyfélkaput, és jelentkezzen be.
Kattintson az Ügyfélkapu+ igénylése gombra, majd a Tovább az Ügyfélkapu+ igényléséhez gombra. A képernyőn ezután megjelenik egy QR-kód. Nyissa meg az okostelefonjára vagy tabletjére telepített hitelesítő alkalmazást és olvassa be a QR-kódot. Ha az igénylő több eszközön szeretné használni a szolgáltatást, akkor mindegyik eszközt ugyanahhoz a QR kódhoz kell párosítani. Ha az igénylőnek nincs okostelefonja vagy tabletje akkor a hitelesítő alkalmazás weben is elérhető.
Adja meg az Ügyfélkapu jelszavát és a hitelesítő alkalmazás által generált kódot.
Kattintson a Tovább gombra, majd a Mentés gombra.
Mentse el az űrlapon megjelenő törlőkódot, és kattintson a Befejezés gombra.
Az Ügyfélkapu+ regisztrációhoz segédlet a https://szarnyseged.hu/ugyfelkapu-plusz-beallitas-reszletes-utmutato/ oldalon található.
Fontos megjegyezni, hogy érdemes elmenteni a regisztráció folyamán kapott QR kódot és a törlés QR kódot, mivel a későbbiekben a bejelentkezéseknél a QR kóddal lehet majd újabb bejelentkezési kódokat generálni a belépéshez.
A Digitális Állampolgárság Program – DÁP
Jó hír azoknak, akik már használják a DÁP alkalmazást, hogy nekik nem lesz szükségük az Ügyfélkapu+ szolgáltatásra, hanem mindent egy applikációban, a DÁP alkalmazásban kezelhetnek.
A DÁP hivatalos weboldalán, a https://dap.gov.hu/ oldalon közzétett információk alapján az applikáció működéséhez legalább iOS 16-os vagy Android 10-es operációs rendszer szükséges. A DÁP célja, hogy megkönnyítse az állampolgárok életét úgy, hogy egy helyen legyen elérhető minden személyes adat, okmány és az ügyintézési lehetőségek.
A DÁP azt ígéri, hogy
- egyszerű lesz: nem kell különböző hivatalokat és felületeket felkeresni, a legfontosabb ügyek egy helyen intézhetőek lesznek;
- kiemelten figyelni fog a közérthetőségre: nem kell majd szótárt használni az ügyintézéshez, könnyebben átlátható lesz, hogy mit, mikor és miért kell tenni;
- életesemény-központú lesz: egy csatornába tereli az élet fontos eseményeit, például a gyermekvállaláshoz, a vállalkozás indításához, a költözéshez vagy az autóvásárláshoz kapcsolódó elintéznivalókat;
- egységesség: egységes megjelenést és működést kapnak a meglévő és az új digitális szolgáltatások, hasonló élmény fogadja majd a felhasználókat minden állami felületen;
- mobilra optimalizált lesz: 2024 őszétől az állami szolgáltatások fokozatosan elérhetővé válnak mobiltelefonon, az okmányokkal együtt;
digitálisan elérhető: 2026-ra a legfontosabb közigazgatást érintő ügyeket digitalizáltak lesznek, a legfontosabb teendők bárhonnan és bármikor, személyes megjelenés nélkül is intézhetőek majd.
A DÁP regisztráció menete
A digitális állampolgársághoz az szükséges, hogy az igénylő
- rendelkezzen okostelefonnal;
- legyen magyar mobilszáma;
- érvényes személyazonosító okmánya;
- a DÁP alkalmazás legyen telepítve az okostelefonra;
- 14 év feletti életkor és
- legyen az okostelefonján stabil internet.
Ha ezek a feltételek megvannak, akkor bármelyik kormányablakban lehet regisztrálni, majd figyelni az értesítést, mert a rendszer üzenetet küld a mobiltelefonra, ha már használható az alkalmazás.
- Már több mint 700 ezer felhasználója van a Gondosóra programnak 2024. október 27.
- Általános gyógyszerészi tanácsok cukorbetegeknek 2024. november 18.
- Ingyenes nyugdíj-előtakarékossági számla az Államkincstártól! 2024. szeptember 17.
- A nyugdíj vásárlása nem új fogalom, mégis kevesen tudnak róla 2024. szeptember 17.
- Nyitrai Zsolt: az idősek számíthatnak ránk! 2024. október 1.
- Az egészség- és önkéntes nyugdíjkasszáknál toboroznak 2024. szeptember 16.
2024. december 23.
Így változnak januártól a 13. havi nyugdíj feltételei
2024. december 20.
Karácsonyi tűzmegelőzés, avagy hogyan kerüljük el a tragédiát?
2024. december 20.
Gondoskodjunk időben gyógyszereinkről az ünnepek előtt!
2024. december 19.
Ügyfélkapus átveréssel próbálkoznak a csalók
2024. december 18.
A Gondosóra volt az őrangyal
2024. december 17.
Hozzászólás zárolva.