Gyógyszerészi hivatás

Megosztás:
Forrás: Pixabay

A Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) egyike a 12 hivatásrendi köztestületnek, s mint ilyen, kötelessége, hogy a gyógyszerészi hivatás egészének szakmai, etikai, gazdasági és szociális érdekeit képviselje, és mindezt a közérdekkel összhangban, a társadalom – és kiemelten a betegek – jogos érdekeinek mentén érvényesítse. Megkérdeztük az MGYK megyei szervezeteinek elnökeit, hogy ők mit tartanak fontos üzenetnek elmondani a betegek, az olvasók, a lakosság részére.

Szakmaiság, hitelesség, bizalom

Ha röviden, tömören szeretném összefoglalni a gyógyszerészek és a betegek közötti kapcsolatrendszert, akkor azt ezzel a három szóval tudnám kifejezni a legjobban: szakmaiság, hitelesség, bizalom.

Ez a három szó jelenti a hidat közöttünk. De ennek a három szónak a megteremtése egyben a legnehezebb is.

A szakmaiságot nem kell különösen magyarázni. Öt évet tanulunk az egyetemen, utána jobbára mindenki választ egy szakot, ami még néhány év tanulás, de az már munka mellett. A tanulást nem is hagyjuk abba, hiszen gyógyszertárban csak az dolgozhat, aki folyamatos, állandó továbbképzéseket végez, amit az egyetem dokumentál is. A szaktudás nagyon fontos, hisz ez az első lépcső, amivel közelebb kerülünk a betegekhez, amikor az ő gyógyszerelésükkel, terápiájukkal foglalkozunk. Emellett tanácsokat adunk az életvitelhez, egy egészségtudatosabb életmód kialakításához. És minden máshoz, ami a gyógyszerekkel, a betegséggel, az egészséggel összefügg. Tehát a betegek nyugodtan támaszkodjanak a gyógyszerész szaktudására, kérdezzenek bátran, kérjenek tanácsot a kérdéses helyzetekben.

De amint mondtam, ez „csak” az alap. Az természetes, hogy szaktudással rendelkezünk. Hogy mindezt a betegek el is fogadják tőlünk, ahhoz hitelesnek is kell lennünk. Ez már egy kicsit összetettebb, mert ez nem egy tulajdonság, amit én állítok magamról, hogy pl. nem vagyok hazudós. Ez egy attitűd, amit én kialakítok magamról a viselkedésemmel, a megnyilvánulásommal, a cselekedeteimmel, és ezért a betegek engem hitelesnek vélnek. Mert adott esetben arra is figyelmeztetem őket, hogy nem kell megvenni azt az adott vény nélküli készítményt, mert nincs rá szükség (holott nekem „üzletileg” jó lett volna), de egy szakma pont az ilyen dolgok miatt válik hivatássá.

A hitelesség nagyon fontos, mert mit ér az én szakmai tudásom, ha a betegek nem tartanak hitelesnek, és ezért nem is kíváncsiak a véleményemre és nem is tartják be és fogadják meg a tanácsaimat. És ezzel szorosan összefügg a harmadik kifejezés, a bizalom. Az egészségügy egy bizalmi szakma.

A gyógyszer egy bizalmi termék

A gyógyszerész egy bizalmi státusz, amivel élni kell, mert az a betegek érdekét képviseli, viszont visszaélni vele tilos!

Az a jó, ha ez a három fogalom egy láthatatlan hidat képez a gyógyszerész és a betegek között, és a betegek is így érzik. Lehet, hogy nem tudják ezt így megmagyarázni, de szívesen térnek be a gyógyszertárba, és bizalommal fordulnak a gyógyszerész felé, aki szinte mindig elérhető.

Ha egészségügyi kérdésük van a betegeknek, akkor mindig jusson eszükbe a gyógyszerész!

Amennyiben ezt a három fogalmat sikerül megteremtenünk és biztosítanunk a lakosság és a gyógyszerészek között, akkor a mindennapok általános, az embereket foglalkoztató kérdéseiről is szívesen veszik és elfogadják a gyógyszerészek véleményét. Így akár nagy társadalmi és közpolitikai területen is jelentős véleményformáló szerepünk lehet.

Forrás: patikamagazin.hu

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük